Welcome to our forum!
This gives you and us a posibillity to learn from eachother. Posts both in Norwegian and English are acsepted 
Borre Vikinglag's Forum
Welcome to our forum! This gives you and us a posibillity to learn from eachother. Posts both in Norwegian and English are acsepted |
||
| Search For Similar Forums · Return to Website | ||
| Viewing Page 1 of 1 (Total Posts: 7) |
| Author | Comment |
|
Heidi Sørli
Feb 14, 06 - 2:04 AM |
Type lær til sko?
Har tenkt meg til skinnlåven for å kjøpe lær til sko, men hva bør jeg kjøpe: Forpart vegetabilskgarvet? Er 1,5 mm passe tykt til overlæret? Rårand til såler, eller er det for stivt å jobbe med? Gode råd mottas med takk! Heidi |
Inger og Martin
Feb 14th, 2006 - 3:43 AM |
Vi er absolutt ikke skomakere selv om vi har lagd noe sko. Kom over en side på nettet som har forslag til tykkelse på lær samt mønster. Du kan gå å se her: http://members.ozemail.com.au/~chrisandpeter/shoe/construction.html Så får du ha lykke til med skomakingen!!
|
Marion Th. Th. Lund
Feb 14th, 2006 - 10:53 AM |
Hallo, sjekk finn.no - på fritid, hobby og ettellerannet. Under Håndarbeid, står det skinn avkapp til salgs. 16 kilo - 45,-kr kiloen. sikkert bra, hilsen marion |
|
Heidi Sørli
Feb 15th, 2006 - 5:19 AM |
Takk for tipset om skinnrester! Jeg er likevel litt usikker på å bruke "uspesifisert" materiale. Alle sider jeg har sett på internett sier spesifikt at man bør bruke vegetabilsk garvet lær. Noen som har erfaring med forskjellene på kromgarvet og vegetabilsk garvet lær som skomatriale? Heidi |
Frank
Jun 11th, 2006 - 6:39 AM |
Hei Heidi kom te Bronseplassen till lærkurset. www.bronseplassen.no Eller spør på marked i Borre i år. Jag har ett utdanelse i skinngarving. Hilsen Frank
|
Heidi Sørli
Jun 13th, 2006 - 2:09 AM |
Jeg endte opp med å kjøpe ca 1,5 - 2 mm tykt vegetabilsk garvet storfeskinn. Brukte samme læret til både såle og overlær. Det virket greit, litt banning når skoene skulle vrenges, men det gikk. Var på Vikingskipshuset her om dagen og så på skoene der. Det ser ut til at de er laget av veldig tynt materiale, eller er det oppholdet under jorden som har gjort læret så tynt? Vi ses på markedet på Borre. Heidi |
Mads Petersen
Jul 31st, 2006 - 10:55 AM |
Hej Ærgeligt at jeg var for sent inde og kigge her, men til næste gang du skal lave sko, vil jeg foreslå at du ringer til læderiet i Århus Danmark og bestiller vegetabilsk garvet gedeskind, det er omkring 2,5 - 3 millimeter tykt, men megt blødt og meget slidstærkt, til såler bruger du 4-5 millimeter forpart, ikke rårand da det er alt for stift, sålen må gerne være blød så er de mere behagelige at gå i, skoene altså. Med hensyn til det meget tynde læder du så på museet, så var overlæderet ikke særligt tykt, men de fleste sko (80 procent) er lavet i gedeskind, som er meget slidstærkt, bogbindere bruger det idag til specielle bøger af samme grund. Og så skal man også tage med at man dengang har brugt omkring 4 par sko om året. Obs. du behøver ikke at farve vegetabilsk garvet skind da det bliver mørkt når du bruger det. Mvh. Mads |
bravenet.com